KAPSEJLADS

KvS har gennem tiden deltaget i mange kapsejladser - og vi planlægger flere i fremtiden.

Du kan som medlem låne en klubbåd til kapsejlads. For at deltage i kapsejlads med en KvS klubbåd skal du være aktivt medlem og have klubbens førerbevis. Går sejladsen uden for Øresund, er det et krav, at førerbeviset er mindst 3 år gammelt, eller at KvS-føreren er yachtskipper minimum af 3. grad.

Har du egen båd, kan du selvfølgelig deltage i de kapsejladser, der passer dig. Hvis du mangler gaster, er du velkommen til at efterlyse en gast i KvS’ Facebookgruppe gennem vores gastebørs. Vil du deltage med din egen båd, skal du sørge for at din båd har en kapsejladslicens

Du kan læse mere om kapsejladsregler på Dansk Sejlunions hjemmeside eller læse Dansk Sejlunions Regelkursus her.

KAPSEJLADS UNDERVISNING OG KAP1

KVS opretter kapsejladshold, når der er nok elever, der ønsker at sejle kapsejlads. Der sejles (lige som på sejlerskolen) én gang om ugen med en tildelt træner.
Holdet deltager så i Svanemøllebugten Sejlsports fælles kapsejladsskole KAP1. Her er både teoretisk undervisning og praktisk sejlads, hvor der trænes og dystes mod de andre KAP-hold i foreningerne. KVS har sejlet KAP1 både i sæson 2021 og 2022.

For at skrive dig op til kapsejlads undervisning, skal du have taget et førerbevis hos KvS eller i en af de andre klubber i Svanemøllebugten Sejlsport.

Har du interesse for at starte på kapsejladsskolen, skal du holde øje i kalenderen og med nyhederne her på hjemmesiden, hvor der årligt er tilmelding.

ONSDAGSMATCH

Klubberne i Svanemøllebugten Sejlsport arrangerer i fællesskab kapsejlads hver onsdag aften. Det er en af de aftenmatcher i landet, der har flest deltagende både. De klubber, som sammen står for hele arrangementet, er Frem, KAS og Sundet i Svanemøllehavnen og Sejlklubben København i Kalkbrænderihavnen.

Alle medlemmer af foreningens klubber kan deltage i klubbåde eller private både. Onsdagsmatchsæsonen sættes typisk i gang med et introduktionsmøde i slutning af april.

Resultatlisterne af hver enkelt Onsdagsmatch bliver offentliggjort hver fredag. Listerne kan du se på foreningens hjemmeside. Her finder du også resultaterne fra tidligere år og information om igangværende og kommende sejladser.

TIRSDAGS-HYGGE-SEJLADS

”Tirsdagssejladsen” er primært et tilbud til de mange sejlere med kølbåde uden gyldigt målerbrev, som ikke plejer at sejle kapsejlads, men har lyst til at prøve.

Der sejles efter søvejsreglerne på en kort bane (Ca. 3 sm). En kammeratlig dyst på vandet med start efter ”omvendt handicap”, så første båd i mål vinder. Efter sejladsen er der hyggeligt samvær i  KvS' og SKK's klubhus/på grillpladsen, Sundkrogskaj 19, hvor den medbragte mad og drikkevarer indtages samtidig med, at de aktuelle sørøverhistorier udveksles.

Der sejles samtlige tirsdage i maj, juni, august og september måned. Det er gratis at deltage. Tilmeldingen foregår for en hel sæson på SKK's hjemmeside, men man deltager blot de tirsdage man har tid/lyst.

FLERE KAPSEJLADSER

Til inspiration er her et overblik over sejladser, både seriøse og sjove:

Sundet Rundt: Sundet Rundt er en distancekapsejlads arrangeret af Sejlklubben Sundet med start og målgang i Svanemøllebugten Se mere

Sjælland Rundt: Kapsejlads med legendarisk status, hvor der sejles rundt om Sjælland. Se mere

Hven Rundt ved Nat: Kapsejlads, der arrangeres af SKK hvert år sidst i september. Se mere

DM Spækhugger: Sejlads, hvor spækhuggerbådene samles fra hele landet. Afholdes i august måned Se mere

SKK 2-Star: Distancesejlads i Svanemøllebugten på 10-20 sømil, hvor der kun må være 2 ombord på både. Se mere

ØRC Rally: Et genialt rally (ikke kapsejlads), hvor alle sejler mod alle i August måned. Rally’et sejles fra Hellerup havn til Dockan Marina i Malmö, hvor der vil være hygge, middag og sjov på havnen til langt ud på natten. Se mere

Stelton Cup: Største distance/bane kapsejlads i Øresund, der afholdes af Vedbæk Sejlklub første søndag i Oktober. Se mere